tirsdag 5. mai 2009

Hva spiser du FØR –UNDER OG ETTER trening ??


Du bør ha som regel at du tar minst en shake hver dag enten du trener eller ikke.

Frokost.
Det er best å ta en shake i STEDEN FOR frokost. Herbalife Formula 1 ( F1) er et komplett sundt måltid og erstatter annen type mat. Denne shaken bør også inneholde Formula 3 proteinpulver. Normalt benytter jeg bare Formula 3 proteinpulver 1 gang om dagen på de dagene som er treningsfri. Tar jeg mer enn 1 shake pr dag tar jeg de andre uten proteinpulver.

Ønsker du konsekvent å spise 2 shaker pr dag, anbefaler jeg å erstatte frokost og lunch med Formula 1 shake. Ved å starte dagen med Herbalife Formula 1 måltidserstatning, så gjør du kroppen klar for dagen. Det viktigste av alt er at du sikrer deg et stabilt blodsukkernivå allerede fra dagens begynnelse.


Formula 2 multivitamin og Fiber og urtetabletter kan du bare følge anbefalt dose som står på boksene.


Så til de dager med trening.

Det er viktig å opprettholde den rytmen dere har fra før med 1 eller 2 shaker pr dag. Når du trener MÅ du få i deg ekstra shake. Skal kroppen kunne yte ekstra, må den også få ekstra brennstoff. Den beste og reneste maten du kan gi kroppen er Formula 1 shake. På boksen på Formula 1 står det alltid at den blandes med lettmelk. I forbindelse med trening anbefaler jeg alltid at den blandes med andre drikker. I forhold til næringsinnholdet, så vil dette endre seg om du blander med annet en melk, men mange føler at melk lett gir slim i halsen ved trening. I alle fall er det slik for meg. Jeg blander derfor min Formula 1 i forbindelse med trening som oftest med 50% eplejuice og 50% vann. Bland med det du liker.


Før trening.

Det er naturligvis helt avgjørende hvordan og hvor lenge du skal trene. I denne sammenhengen beskriver jeg en oppskrift som gjelder lange treningsturer, mer enn 2 timer eller tilsvarende konkurranser med en tilsvarende varighet.
Senest 2 timer før trening tar du en bolle med havregryn eller Axa kornblanding m/frukt og blander inn 2 store spiseskjeer med Herbalife Formula 1 shakemix ( F1). Jeg bruker da 100% ren eplejuice på dette og ikke melk eller vann. Ta gjerne på ekstra med rosiner og/eller tørket frukt.

Her får du i deg alt du trenger av mineraler og vitaminer + lange sunne karbohydrater, fett og proteiner. Detet gjør at du holder lenger under treningsturer/konkurranser.

Under trening.

Dersom treningssturen er så lang at det er normalt for deg å ha med deg mat, brødskiver, banan eller lignende, skal du heretter bytte ut dette med Formula 1. Under trening anbefaler jeg at du bruker dobbel mengde med væske. Det vil si 500 ml væske og 2 toppede spiseskjeer med Formula 1. Dette er passe for en treningstur på 2 – 3 timer. Varer turen lenger må du ha med deg flere flasker. 1 flaske for hver time utover dette.

Husk at dette ikke erstatter den karbodrikken du har med. Dette erstatter KUN maten. Du MÅ ALLTID ha med rikelig med karbodrikke og vann i tillegg.


OPPSKRIFT.
Vi har nå testet ut en mix, som virker helt uslåelig. Oppskriften er som følger:

Flaske på 750 ml

1.
Fyll opp 1/3 del tilo 1/2 del med 100% eplejuice og bland i det karbopulveret du bruker i henhold til beskrivelsen på pakken/boksen for en falske på 0,75 ml. Herbalife har ennå ikke karbopulver i salg i Norge, så i mellomtiden får du bruke Maxim, XL1 eller lignende.

2.
2 stk toppet spiseskje med Formula 1 vanilje eller tropisk smak.

3.
2 stk teskjeer med Thermojetics instant urtete

4.
Rist skikkelig !

5.
Etterfyll med vann til flasken er full.

Jeg har i det siste testet ut Ringer drikk. Jeg har da benyttet Ringer Drikk ferdig utbalndet i stedet for vann. Ønsker du mer kunnskap om Ringer, se nettstedet: http://engros.nordicfitness.no/ringerdrink

Ringer får du kjøpt i stadig flere sportsbutikker. Se også forhandlerliste inne på nettstedet ovenfor.


Etter trening.

Her kommer det aller aller viktigste. Senest 30 minutter etter trening MÅ du få i deg en shake med Formula 1 og Formula 3 proteinpulver. Dersom du deltar i konkurranser eller ikke kommer deg hjem innen 30 minutter, bør du ha dette med deg i sekken/bilen eller noen kan ta det med til deg.

Det er helt avgjørende for kroppens evne til å restituere seg å få i seg optimal næring så snart som mulig etter trening/konkurranser. Herbalife Formula 1 er det mest optimale måltidet du kan gi kroppen. Den vil derfor restituere seg raskt, det vil si bygge opp alt som kroppen bryter ned under trening/konkurranser. I kombinasjon med vitaminer, urter og vegetabilsk protein gir Formula 1 det meste av det kroppen trenger av vitaminer, mineraler og antioksydanter.



Har du spørsmål, så ikke nøl med å ringe 90570500 !!

Se min nettbutikk på : www.herbashop.no/12kk

www.lifepoint.no

2 kommentarer:

Jo Nordskar sa...

Mange fine råd og forslag du presenterer. Jeg kjenner meg godt igjen her; jeg føler meg "naken" i treningssammenheng uten Herbalife-shaken! Den er alltid med i treningsbagen. Og fungerer supert som mellommåltid i hverdagen. En shake er enkel og ideel rett etter trening, for å restituere seg raskt. Jeg har en oppskrift for dette som smaker godt og sørger for rikelig med både karbo, protein og vitaminer og mineraler. Bland følgende på smoothiemaker:
1 banan
2dl lettmelk, ekstra lett, etc. (evnt. vann)
1 skj Herbalife Formula 1 (smak etter ønske, jeg foretrekker sjoko)
2 skj Herbalife Formula 3 Protein

Sportslig hilsen fra terrengsyklist
Jo Nordskar
Team Etto Høydahl

"Med Herbalife i kroppen,
blir det lettere å nå toppen"

Einar Berntsen sa...

Hei Kjell.
Har prøvd oppskriften for trening, og må bare si at det fungerer utmerket. Går på rulleski, og sykler noe, og merker at jeg kan trene på samme intensitet dagen etter, selv om jeg er mittveis i live!!! vil også takke for en behagelig oppfølging for min kone og meg.

Hilsen
Einar.